De Barrelbenz

 

De Benz heeft de eerste oorlogskleuren gekregen van Aart. Mooi oranje is niet lelijk en het combineert met antraciet grijs zodat hij al wat minder saai wordt. Later volgt nog aanvullende bestikkering zodat we wel passend op reis gaan.

Wat meer technische gegevens: de auto is een 200E uit 1990. Hij is van de eerste eigenaar die de auto 23 jaar heeft gehad, en met 187.000 km eigenlijk pas net heeft ingereden. Veel luxe zit er niet op: het is de basismotor op benzine met 118 pk (al wel de injectie met katalysator), met 4 versnellingen, handgeslingerde raampjes en een bijpassende radio met twee knoppen. De auto heeft maandenlang te koop gestaan bij autobedrijf XM-Cars in Zoetermeer, een bekende van Aart. De Barrelbenz ziet er door de groene aanslag van het stilstaan heen nog best aardig uit. Weinig roest, alleen wat deukjes en krassen en de motor start direct als er een hulpaccu wordt aangesloten. Na wat koffie mag hij mee met een verse APK voor 650 euro. 

Na aankoop maar eens aan de slag met allerlei klusjes. Zo is wat achterstallig onderhoud weggewerkt en heeft de auto een beurtje gehad, waarvoor we de garage van XM-Cars mogen gebruiken op zaterdag. De olie en filters ververst, voorwielen uitgelijnd, en een andere radio er in gezet. Verder heeft hij een hardnekkig probleempje met de elektriciteit. De dynamo is defect, en een nieuwe Chinese imitatie dynamo heeft na 1 maand ook alweer de geest gegeven, dus daar moeten we nog even naar kijken. Voor de reis hebben we inmiddels ook 4 winterbanden met velgen geregeld. Die zijn goed als reservewiel, en we hopen dat ze ook meer grip geven in het zand straks.